Sabtu, 11 Oktober 2008

USD 77 SETONG!!!!



Harga minyak dunia telah turun kepada peringkat harga yang murah....tetapi kerajaan masih dengan lamunan mimpi kepada PERALIHAN KUASA....sepatut lupakan sekejap PERALIHAN KUASA!!!....mari duduk dan perhati betapa susahnya rakyat MALAYSIA untuk mendapatkan sesuap nasi...turunkan lah harga minyak tu...at least kembali kepada harga sedia kala RM 1.92 sen atau lebih murah dari itu...hari ini 11/10/2008 ( http://www.bloomberg.com/energy/) harga minyak dunia telah mengalami penurunan yang signifikan yaitu USD 77 untuk 1 barel, yang kita tunggu apa lagi yang mahu diberi alasan kepada rakyat..rakyat sudahpun merempat di negara sendiri, jangan tambah lagi kesengsaraan kami rakyat malaysia....sekarang gaji RM3000 seperti nya tidak ada artinya....contoh pembelanjaan bulanan yang mungkin boleh jelaskan dengan terperinci


1. Sewa rumah : teres 2 bilik sahaja minimum RM 300 
2. Loan kereta : untuk kereta nasional minimum RM 500 
3. Bil elektrik : sebulan RM 200  
4. Bil air : RM 100 
5. Keperluan harian : untuk satu family  
• makan : spend RM 70 x 30 hari : 2100 
• shopping keperluan diri : RM 100 sebulan 

• hantaran untuk keluarga di kampung : RM 200 sebulan


untuk 5 item ini saja kita telah memakan belanja : RM 3500 SEBULAN !!!! bermakna kita minus RM 500...


ini belum disertakan lagi duit untuk tabungan anak-anak suatu hari akan masuk university, atau suami isteri yang bercita-cita untuk mengerjakan IBADAH HAJI di baitullah, untuk mendapatkan rumah tetap, sampai bila untuk terus menyewa?


Peralihan kuasa tidak memberi keyakinan kepada rakyat....pemerintah dalam hal ini PERDANA MENTERI tidak pernah menyebut untuk menurunkan harga minyak di malaysia.


Berjimat cermat? Itu buat lucu...keperluan semua mahal...harga melambung tinggi..siapa yang tidak terasa? Kalau ada tolong informkan kepada saya...


Akibat kesempitan dan keperitan yang dialami oleh rakyat...selama ini itu mereka akan mencari sumber kewangan diluar dari gaji mereka...kalau yang mencari melalui sumber yang baik tidak dipermasalahkan...tetapi yang kita khuatirkan sebaliknya...dr. mashitah pernah menyebut menjadi pelacur dibenarkan kalau dalam kedaruratan kewangan..ini fatwa yang paling mencabar syariat islam...Mufti Perak Dato’ Harusanni teruk menempelak cara itu adalah sama sekali HARAM!!



Tidak ada komentar: